10 tips om klanten aan te werven op Linkedin

Leestijd: 5min

Hoewel het vaak wordt gezien als een netwerk voor het zoeken naar werk of aanwerven van personeel/freelancers, is LinkedIn ook een uitstekend sociaal netwerk om leads te genereren en nieuwe klanten te ontdekken.

Aangezien het binnenhalen van klanten één van de moeilijkste taken blijft als startende ondernemer, kan LinkedIn uw oplossing zijn voor het landen van nieuwe klanten.

Of je nu nieuw bent op het sociale netwerk of al een aantal waardevolle connecties hebt, we hebben onze beste tips op een rijtje gezet om je te helpen nieuwe connecties te vinden, relaties met hen op te bouwen en je marketingdiensten succesvol te pitchen.

1. Wat wil ik juist aanbieden?

Begin met precies vast te stellen welke services u wilt verkopen. Welke unieke vaardigheden heb je klanten te bieden?

Het is beter om voor een paar mensen de perfecte oplossing te zijn dan voor veel mensen een prima oplossing te zijn. LinkedIn heeft meerdere verkooppunten om uw werk te laten zien (artikelen, websites, mediaprojecten, prijzen, lopende projecten, enz.), Wat betekent dat u de mogelijkheid heeft om uw aanbod echt te verfijnen en dat effectief te laten zien. Specialiseer jezelf dus en leg duidelijk je aangeboden diensten uit.

Bedenk daarnaast wat voor soort werk u niet wilt doen. Als u weet dat een bepaald type project niet goed bij uw vaardigheden past, kunt u de leads die naar dat soort werk zoeken, vermijden.

2. Ken je klant:

De volgende stap is om jezelf af te vragen:

  • Welke categorie klanten sluit het beste aan bij mijn aangeboden diensten?
  • Met welke klanten werk ik het liefst samen?

Uw ideale klanten bevinden zich op het kruispunt van beide antwoorden. Voordat u begint met zoeken (en terwijl u door mogelijke leads begint te filteren), is het belangrijk om zoveel mogelijk te weten te komen over jouw (potentiële) klanten.

Wat zijn hun functietitels? Voor wat voor soort bedrijven werken ze en in welke bedrijfstakken? Wonen ze op een bepaalde locatie?

Het creëren van enkele marketingpersonages kan u helpen om een goed beeld te krijgen van uw ideale klant, en dat maakt het op zijn beurt gemakkelijker om ernaar te zoeken op LinkedIn.

3. Maak uw LinkedIn-profiel zo professioneel mogelijk

Zoals besproken in de eerste tip, biedt LinkedIn echt een platform om je uitgebreid te laten zien. Je profiel is je visitekaartje, zorg er dus voor dat je een goede indruk achter laat.

Een eerste indruk op LinkedIn is minstens even belangrijk als je date op vrijdagavond,… Omdat het creëren van een goede eerste indruk niet simpel is geven we hier al enkele richtlijnen mee. 

Het ideale LinkedIn profiel ziet er als volgt uit:

  • Een professionele portretfoto
  • Een beschrijvende maar beknopte functietitel
  • Een professioneel ogende banner op maat
  • Een samenvatting die uw ervaring en sterke punten benadrukt
  • Een sterke portfolio-inhoud die laat zien wat u te bieden hebt

Vergeet niet uw profiel bij te werken wanneer u projecten voltooit, nieuwe vaardigheden leert of nieuwe kwalificaties behaalt. Dit geldt voor uw persoonlijk profiel, maar ook voor uw bedrijfspagina.

4. Maak gebruik van connecties

Hot-leads zijn gemakkelijker om mee te werken dan Cold-leads. Als u nieuwe mensen in uw vakgebied ontmoet, bijvoorbeeld tijdens een conferentie, werkevenement of zelfs op Zoom, stuur ze dan een verbindingsverzoek met een vriendelijke, persoonlijke opmerking over hoe u elkaar hebt ontmoet.

Zelfs als u mensen ontmoet die geen potentiële klanten zijn, is het een goede gewoonte om op deze manier proactief uw netwerk op te bouwen.

5. Bekijk de zijbalk

Weet u niet zeker met wie u nu verbinding moet maken? Bekijk de zijbalk ‘Ook mensen bekeken’ aan de rechterkant van de pagina. Misschien vindt u daar nog een paar veelbelovende leads.

6. Maak waardevolle inhoud

Door originele inhoud van hoge kwaliteit te maken, vergroot u uw reputatie en autoriteit, zowel op LinkedIn als daarbuiten. Als je blogt, maak je berichten dan beter zichtbaar voor je netwerk door ze toe te voegen aan Pulse, het ingebouwde publicatieplatform van LinkedIn. Als u andere soorten inhoud produceert, voegt u deze toe aan uw portfolio.

Hieronder ziet u hoe u kunt beginnen met schrijven en een artikel op uw pagina kunt publiceren:

LinkedIn-berichten schrijven

Zodra u artikelen publiceert, kunt u ook LinkedIn-analyses voor die berichten zien, wat een nuttige indicator kan zijn om ervoor te zorgen dat u de juiste stappen neemt.

7. Personaliseer uw connectie verzoeken

Val niet alleen terug op de standaardtekst van LinkedIn wanneer u een verzoek indient om in contact te komen met iemand die nieuw is. Neem een paar minuten de tijd om een kort, persoonlijk bericht te schrijven.

Als je de persoon eerder hebt ontmoet, of als je iemand gemeen kent, is dat een goed detail om op te noemen. Als je de persoon niet kent, is het schrijven van een goed bericht een beetje moeilijker, maar je kunt hem vertellen dat je hun blog leuk vindt of dat je een bepaald aspect van hun werk bewondert.

Als u uw bericht op de ontvanger afstemt, vergroot u de kans dat ze uw verzoek accepteren – en het maakt ze eerder geneigd om later met u in contact te komen.

8. Vervolg

In dit deel gaan veel kansen verloren. Je hebt zonet een nieuwe connectie op LinkedIn, wat nu? Een bedankje voor de geaccepteerde connectie lijkt op het eerste zicht overdreven maar creëert enorme kansen. Doe dit indien mogelijk binnen 24 uur. Maak van de gelegenheid gebruik om een vraag te stellen of een compliment/opmerking te geven en voor je het weet is je eerste gesprek een feit.

9. Wees behulpzaam

Om nieuwe klanten op LinkedIn te krijgen, moet u eerst hun vertrouwen winnen. Een van de beste manieren om dat te doen, is door uw interacties met een oprechte geest van hulpvaardigheid te benaderen. Zoek naar manieren waarop je mensen een boost kunt geven zonder iets terug te verwachten. Zet het verkopen van uw diensten op een laag pitje en concentreer u eerst op het opbouwen van relaties.

10. Wees geduldig

Hoe meer professionele relaties u heeft, hoe waarschijnlijker het is dat sommige van die mensen uiteindelijk klant worden. Maar het opbouwen van een goede zakelijke relatie kost tijd en vergt langdurige inzet. Geef bij het opbouwen van uw LinkedIn-netwerk prioriteit aan vriendelijk zijn, meer over mensen leren en echte contacten leggen. Als je te haastig werkt en je nadruk teveel ligt op het verkopen van je eigen diensten zal je contact hier op afknappen.

Als u op zoek bent naar meer klanten, kan het uitbreiden van uw LinkedIn-netwerk een geweldige manier zijn om dit te realiseren. Dit sociale netwerk is een uitstekend hulpmiddel om met professionals uit elke branche in contact te komen – en de kans is groot dat sommigen van hen uw vaardigheden en expertise kunnen gebruiken.

Het belangrijkste om te onthouden is om LinkedIn te behandelen als elke andere netwerkmogelijkheid. Wees respectvol, geïnteresseerd in andere mensen en let altijd op kansen die zowel uw leads als uzelf ten goede kunnen komen. Zet deze tips voor u aan het werk en voordat u het weet, voegt u nieuwe klanten toe.

laat een reactie achter of vraag meer informatie

×

Hey!

Klik op een van onze medewerkers hieronder om te chatten op WhatsApp of stuur ons een email: hello@theredkey.be

×